De laatste voorbereidingen voor de maand Ramadan

De laatste voorbereidingen voor de maand Ramadan

 

Dit is de laatste vrijdag van de maand Cha3baan, nog enkele dagen en zullen met de wil van Allah vol blijdschap de maand Ramadan verwelkomen. Felicitaties gaan uit naar degenen die de maand Ramadan met oprecht berouw  zullen verwelkomen, en gereed zijn voor het verrichten van goede daden en het achterwegen laten van zonden. Met de zielen voorbereidt op al het goede en vastend terwijl de shayatien (duivels) vastgeketend zijn. Allah swt roept ons op om berouw te tonen in sorat az – zoemar versh 53 allah (swt)zei( zeg O mijn dienaren die buitensporig zijn geweest tegenover zichzelf door het begaan van wonden , wanhoop niet aan de Genade van Allah . voorwaar Allah vergeeft alle zonden . waarlijk ,hij is de Meest vergevingsgezinde , de meest Genadevolle ) en in sorat an-Noer v 31 Allah (swt) zei : ( En toon Allen berouw aan Allah , o gelovigen ,opdat jullie succesvol zullen zijn) en in sorat at-Tahriem v 8 Allah (swt) zei : ( o jullie die geloven toon berouw aan Allah met oprecht berouw . wellicht zal jullie heer jullie slechte daden voor jullie kwijtschelden en jullie tuinen doen binnentreden waaronder rivieren stromen )

In de maand ramadan zijn we blij als de moskeeën vol stromen met moskee bezoekers , de moslims wedijveren onderling in het goede. Zaken zoals bijvoorbeeld: het gezamenlijk gebed/ sadaka (aalmoezen geven) / reciteren van de Koran/ verrichten van de nachtgebeden etc… Nu een advies gericht aan de vaste moskee bezoekers: – Men dient aardig en vriendelijk te zijn tegenover de ”nieuwe” moskee bezoekers, en oppassen dat ze niet worden beledigd of gekwetst. Het mag niet zo zijn dat we deze ”nieuwe” moskeegangers bijvoorbeeld betichten  van huichelarij. Men moet goed gedrag tonen tegenover deze ”nieuw” moskee bezoekers zodat ze niet (weer) weg zullen blijven na de ramadan.

Verder moeten wij met z’n allen ervoor waken dat wij zoveel mogelijk de verplichte gebeden in de moskee verrichten en met name het Isha’a gebed en het Fajr gebed. Verder moeten we met z’n allen er ook voor zorgen dat we de buren en mensen in de omgeving (zowel moslims als niet-moslims) niet tot last zijn als wij de moskee gaan bezoeken .Er kunnen namelijk buren zijn die ziek zijn, bejaard, vroeg op moeten staan voor hun werk etc en dus daarom in hun rust gelaten willen worden in hun huizen Blijven hangen voor de moskee en voor de deuren van de buren moeten we vermijden, en met name tijdens de tijden van isha’a en fajr want voor veel mensen zijn dit de tijden waarin ze genieten van rust thuis. Het mag niet zo zijn dat wij een goede daad gaan verrichten (moskeebezoek) en tegelijkertijd een slechte daad (overlast voor de buren) plegen. Laten we met z’n allen ervoor zorgen dat we met name tijdens de maand ramadan de buren van moskeeën en mensen in de omgeving ervan niet tot last zijn! In een hadith van Bukhari  staat vermeld dat de profeet Mohammad ( vzmh ) ons heeft geleerd dat wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, dient het goede te zeggen of te zwijgen. En wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, dient zijn buurman op een goede wijze te behandelen. En wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, dient zijn gast op een goede wijze te behandelen.” Overgeleverd door Abu Huraira.

Tijdens de ramadan onthouden we ons van eten drinken en gemeenschap, dit heeft betrekking op ons lichaam, maar net zo belangrijk moeten we ervoor zorgen dat onze ledematen ook vasten, bijvoorbeeld onze ogen(die niet naar slechte dingen kijken) onze oren(die niet naar slechte zaken luisteren) onze tong(dat niet over slechte zaken praat) handen(die geen slechte handelingen verrichten, benen(die niet naar slechte plekken gaan) etc… In de bekende hadith Qudsi van Bukhari leert Allah ons dat iedere daad van de zoon van Adam voor hem is, behalve het vasten. Het vasten is voor Mij Zegt Allah swt in deze hadith en Ik zal hem ervoor belonen, als iemand vastende is dient hij geslachtsgemeenschap te vermijden en geschreeuw. Als iemand hem uitscheldt of bevecht, dan dient hij tweemaal te zeggen: “Ik ben vastende.”

 

Moge Allah swt ons in staat stellen om de gezegende maand ramadan te bereiken en ons in deze maand hulp te schenken in het vasten en het bidden en het reciteren van de Koran, en moge Allah swt van ons de goede daden accepteren.

Amien Amien  Walhadoulilahirabilalamien