Eigenschappen van de nacht van de voorbeschikking oftewel lailatoe Alqadr ‘2014

Eigenschappen van de nacht van de voorbeschikking oftewel lailatoe Alqadr

We bevinden ons in de beste dagen en nachten van het jaar, namelijk de 10 laatste dagen van de maand Ramdan. In deze dagen bevind zich een heel waardevolle en geweldige nacht, de nacht van de voorbeschikking.

Het is de enige nacht van het jaar die zoveel gunsten heeft, zo’n grote gunsten dat Allah swt een soerat in de koran “AlQadr” heeft genoemd, en in dit soerah noemde Allah swt de gunsten van deze nacht. Wij gaan deze gunsten opnoemen:

 

  1. In deze nacht heeft Allah swt de Koran van de ” الوح المحفوظ ” dit betekent ongeveer in het nederlands “ het behouden of beschermende schrift” neergezonden tot de aardse hemel.Allah swt zegt: “ Voorwaar, wij hebben hem (de koran) in de gezegende nacht neergezonden.   Voorwaar, Wij zijn Waarschuwers.” Soerat  Ad-Dochaan vers 3.

De machtige Koran die wij moeten volgen, hebben wij van Allah swt in de nacht van lailatoe alqadr ontvangen. Wat bevestigd en bewijst dat dit een grote  en gunstige nacht is.

 

 

  1. Allah swt zegt: “ En wat doet jullie weten wat de Waardevolle Nacht is?” soerat   Al-Qadr vers 2.

Allah swt drukte Zich zo uit, want Hij swt wilt dat wij moeten denken over hoe waardevol deze Nacht wel is.

 

  1. Je aanbidding tijdens deze ene nacht en het verrichten van vrome handelingen, zal zijn alsof je duizend maanden bezig was met aanbidding.

Duizend maanden betekend 84 jaar, wat een gemiddelde levensduur is.

Dus als je één gebed bid, dit dan alsof je 83 jaar hebt gebeden, en zo ook als je aalmoes geeft of de Koran reciteert of smeekbedes, dan is het alsof je je hele leven vrome verrichtingen hebt Verricht. En de beste handeling is het gebed tijdens de nacht. Dit word bevestigd in de authentieke boeken, volgens Abou Hourirah, heeft  de Profeet vzmh gezegd: ” Als iemand de maand Ramadan vast met geloof en oprechtheid, zullen zijn voorgaande zonden hem vergeven worden. Overgeleverd door Al-Bukhari en Muslim.

 

  1. Tijdens deze nacht dalen er vele Engelen, en door hun neerdaling brengen zij genade en barmhartigheid voor de mensen met zich mee.

 

  1. Daarna zegt Allah swt: “ Vrede heerst (in deze nacht), tot aan de ochtendschemering”.

Soerat Al-Qadr vers 5.

Wat betekend dat deze nacht vrede en veiligheid en goeds met zich mee brengt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat betreft de tijd van deze nacht:

 

Dit weten we niet met zekerheid, er werd overgeleverd dat Allah swt zijn Profeet Mohammad vzmh op de hoogte heeft gebracht van de exacte tijd van deze nacht.

De profeet vzmh wou dit aan zijn metgezellen vertellen, maar hij kwam twee mannen tegen die ruzie hadden, hij hield zich met hen bezig waardoor hij is vergeten wanneer de nacht plaatsvond.

Onze geleerden zeggen dat dat er wijsheid in zit, dat we de exacte tijdstip van deze nacht niet kennen. Zodat wij gedurdende de laatste 10 dagen van de Ramadan ons best blijven doen om deze  nacht te behalen. Want indien wij de exacte tijd kennen, wij die andere nachten niet zouden verwaarlozen.

Deze nacht bevind zich in de laatse 10 oneven, en verschijft elke jaar van de ene nacht naar de andere.

 

 

Aanbiddingen die aangeraden zijn om te doen.

 

 

  • Vele nachtgebeden verrichten, want als iemand tijdens de nacht van laylatoe Al-Qasr met oprechtheid het nachtgebed verricht, zullen zijn voorgaande zonden hem vergeven worden.
  • De Koran reciteren, want in dit nacht is de Koran neergezonden, daarom word er aangeraden om veel de Koran te lezen.
  • Allah swt gedenken en smeekbedes doen, en de beste smeekbede die men in deze nacht moet zeggen, is wat er in de Soenan Attirmidy en Ibn Majah en Mosnad Ahmed is overgeleverd door Aicha, dat zij aan de Profeet vzmh vroeg: “als ik weet welke nacht Laylat Al-Qadr is, wat zou ik (die nacht) dan moeten zeggen?”

Hij vzmh zei daarop: “ zeg: O’ Allah, U bent vergevingsgezind en houdt van vergeving dus vergeef mij).”

 

 

O’ Allah laat ons deze nacht meemaken en aanvaard die van ons. “Amien”.