Voorbereiding treffen voor de komst van Ramadan

Voorbereiding treffen voor de komst van Ramadan

 

In de komende zullen wij een geliefde en geëerde gast verwelkomen en deze gast is niemand minder dan de maand Ramadan.

Daarom is het belangrijk om ons voor te bereiden, om deze gezegende maand tegemoet te gaan door volgende punten in acht te nemen.

Het hart zuiveren :

  1. Dit door al datgene ervoor zorgt, dat goede daden niet aanvaard worden, bijvoorbeeld : jaloezie , haat, wrok, ruzie. Al deze zaken dienen verwijderd te worden voor de maand Ramadan aanbreekt, anders zullen deze er voor zorgen dat de goede daden niet aanvaard zullen worden.

In sahih muslim staat vermeldt dat de Profeet (vzmh) heeft gezegd: “ De daden (van de dienaren) worden elke maandag en donderdag gepresenteerd aan Allah (swt), Allah swt zal vergiffenis schenken aan iedereen die geen deelgenoten toekent aan Hem swt, behalve zij die ruzie hebben of degenen die familierelaties verbreken”.

Wat leren we uit deze hadith:

Zij die ruzie hebben, Allah swt zal hen geen vergiffenis schenken en hun daden zal Hij ook niet aanvaarden totdat zij geen ruzie meer met elkaar hebben.

In Sahih al-Bughari & Sahih Muslim wordt overgeleverd dat Abu Ayyub al-Ansary (ra) heeft gezegd: de Profeet (vzmh) zei: “het is voor een moslim niet toegestaan om zijn broeder meer dan drie dagen te negeren, waarbij ieder van hen zich afwendt wanneer zij elkaar treffen. De beste van hen is degene die de vredesgroet het eerst geeft.”

Hij die een zuiver hart heeft zal op de dag van de opstanding door Allah swt gered worden en zal geen schande of spijt kennen. Zoals vermeldt in Surat Achoe-°ara vers 87, “ En breng mij niet te schande op de dag waarop zij opgewekt zullen worden.”

  1. Wat ook help om een zuiver hart te bekomen: Smeekbede

Zoals deze smeekbede die door vrome mensen gezegd werd, zoals vermeld staat in Surat al-Hachr vers 59 “ En degenen die na hen kwamen zeggen: Onze heer vergeef ons en onze broeders die ons voorgingen in het geloof en plaats geen wrok in onze harten tegen degenen die geloven. Onze heer waarlijk U bent Meest Zachtaardig Meest Genadevol.

Wat hiermee bedoeld wordt is, dat de degene die ruzie heeft gemaakt, zijn hand moet uitreiken en/of omhelzen en dit omwille van Allah swt, om zo zijn hart te reinigen.

Allah swt vragen wij om onze harten te reinigen, en we vragen Hem swt om onze goede daden te accepteren. Ya Allah laat ons de Ramadan verwelkomen en doen behoren tot hen die Ramadan oprecht vasten en we vragen Jou om al het goede van ons te accepteren.  Amien Amien