Vrijdagpreek 25 november 2022

Een islamitische visie op sport

 

De islam beschouwt sport als een effectieve manier om een gezond, sterk lichaam op te bouwen dat bestrijdt ziekten en virussen. (Een gezonde geest in een gezond lichaam). De profeet saw, zei: (Een sterke gelovige is beter en geliefder bij Allah dan een zwakke gelovige). In feite is er in veel islamitische verplichtingen een sport, bijvoorbeeld, het verplichte gebed, en wat het inhoudt van staan, knielen, neerknielen, zitten en lopen naar de moskee, waarvoor de moslim een goede daad verdient. Deze stappen, die elke dag vijf keer heen en weer worden herhaald, zijn ook een nuttige oefening.

Evenzo, rondgang rond de Kaaba en streven tussen al-Safa en al-Marwah. De Profeet saw, de leraar, de opvoeder, het rolmodel, beoefende sport, zoals vermeld in de Sunnan van Abi Dawood en lbn Majah op gezag van

de Moeder van de Gelovigen, Aisha (ra), dat ze bij de Boodschapper van Allah (swt) op een reis was, en hij zei tegen haar: “Kom, ik zal met je een hardloopwedstrijd maken. Aisha ra had de race gewonnen.”

Ze zei: ” Een andere keer de Boodschapper saw, maakte een ander loopwedstrijd. Toen kwam ik wat aan, dus hij saw won de tweede loopwedstrijd.”

Deze daad van de Boodschapper van Allah saw, geeft de waarde en het belang van sport aan en de goede vriendelijkheid voor het gezin en hun aanmoediging om sport te beoefenen.

Het is overgeleverd op gezag van Omar lbn AlKhattab, ra dat hij zei: “Leer uw kinderen zwemmen, boogschieten en paardrijden.” Sport maakt iemand gewend aan beweging en activiteit, en maakt hem licht en sterk gebouwd. We merken tegenwoordig misschien dat de wereld gretig de wereldbekerwedstrijden in de voetbalsport volgt. Het is hier gepast om enkele punten te belichten:

De opvolging van de wereldbekerwedstrijden mag ons niet afleiden van het vervullen van de verplichte gebeden. Het gebed eerst. Allah swt zei in soera AN-noer vers 37: “Mannen die niet door handel en niet door verkoop worden afgeleid van de Overdenking van Allah en (ook niet van) het onderhouden van de gebeden en van het geven van Zakat. Zij vrezen voor een Dag waarop hun harten en hun ogen zich omkeren”. We mogen niet toestaan dat sportcompetities haat, wrok, onenigheid, fanatisme en racisme creĆ«ren tussen mensen en supporters. Sport is een middel tot kennismaking en harmonie tussen verschillende culturen en rassen die naast elkaar leven. Dit is een van de principes die zijn vastgesteld door de Edele Koran: “O mensheid! Wij hebben jullie uit een man en een vrouw voortgebracht en jullie tot volken en stammen gemaakt, opdat jullie elkaar leren kennen. Waarlijk, de meest eerbare onder jullie in het aangezicht van Allah is de (gelovige) die Hem het meest vreest. Waarlijk, Allah is Alwetend, Welbewust.” Al-Hujurat 13.

Succesvolle sportcompetities zijn die waarin de deelnemers en supporters altijd sportiviteit tonen, ongeacht de uitkomst van de competitie, winst, verlies of gelijkspel. Wat betreft rellen en racistische aanvallen op individuen, openbare en particuliere eigendommen, auto’s en etalages na wedstrijden, dit is een verderf op aarde dat de islam, de normaal instinct en de menselijke natuur verwerpt. Allah swt zei in soera AlBaqarah 204.205: “En wanneer hij zich afkeert, dan gaat hij op de aarde rond om er verderf te zaaien en om de oogst en het vee te vernietigen en Allah houdt niet van het verderf. tegen hem wordt gezegd: “Vrees Allah”, overvalt trots hem in zonde. De hel is voldoende voor hem, en wat een ellendige rustplaats.”

We vragen Allah swt veiligheid voor het land en de mensen. Amien walhamdoelillahi rabbi laalamin.