vrijdagpreek 6 december 2019

De zegen van de gezondheid 

 

Een van de grootste zegeningen die God heeft geschonken aan de mens is de gave van de gezondheid, Allah (s.w.t)  schiep de mens in de beste status . Hij (s.w.t) zei in soera at-tien:  vers 4. (Voorzeker, Wij hebben de mens in de beste vorm geschapen). 

In Sahih Bukhari Abdullah Ibn Abbas, moge Allah tevreden zijn met hem dat de Boodschapper van Allah, vrede zij met hem zei: “Veel mensen verliezen op het gebied van twee gunsten: gezondheid en vrije tijd.” Dit betekent dat veel mensen de waarde van deze beide zegeningen niet correct gebruiken, diegene die de gezondheid en de vrije tijd in de gehoorzaamheid en de tevredenheid van Allah gebruikt is een winnaar en diegene die de gezondheid en de vrije tijd in de ongehoorzaamheid van Allah gebruikt is verliezer    In Sunan Tirmidhi Salamah bin ‘Ubaidullah bin Mihsan overleverde dat: De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: 

“Wie onder u wakker wordt in de ochtend veilig in zijn woning, gezond in zijn lichaam, met zijn voedsel voor de dag, dan is het alsof de wereld is verzameld voor hem”. 

 

Van de redenen van het houden van de zegen van de menselijke gezondheid 

 

  1. Voortdurend  Allah bedanken, Allah swt zei:  En toen uw Heer verklaarde: “Als gij dankbaar zijt zal ik u meer geven, maar  als gij ondankbaar zijt is Mijn straf inderdaad streng.”  Surah Ibrahim 7 

 

  1. Het gebruik van de zintuigen: oog, oor, tong, handen, voeten in de tevredenheid van Allah swt, omdat deze zintuigen op de des oordeels van hun eigenaar zullen getuigen. Allah swt zei: ( Op die Dag zullen Wij hun mond verzegelen, maar hun handen zullen tot ons spreken en hun voeten.) Surah Yasin 64.                                                                   Een rechtvaardige honderdjarige man verkeerde nog in goede lichamelijk en geestelijke gezondheid sprong een goede sprong die niet bij zijn leeftijd paste. Mensen verweten hem dat;  hij antwoordde: deze zintuigen heb ik op mijn  jonge leeftijd beschermd (dat wil zeggen tegen de ongehoorzaamheid van Allah) Daarom heeft Allah het op mijn oudere leeftijd beschermd. 

 

 

  1. Men moet zich beschermen tegen wat schade brengt aan de gezondheid, aan het verliezen van de geest en  wat het lichaam verzwakt, zoals drugs, alcohol, het roken van sigaretten, van shisha en andere verslavende middelen die de oorzaak zijn van het verliezen van de gezondheid en het geld van de mensen. Allah swt zei: ( En besteedt uw bezit voor de zaak van Allah en stort u niet met uw eigen handen in het verderf) Soera de Koe 194, en Allah swt zei: ( Legt hij het goede op en verbiedt het kwade) AlAaraaf 157. 

 

  1. Men moet voor zich zorgen en zich door de artsen zich laten behandelen wanneer men ziek is; de profeet Mohammed, vrede zij met hem heeft ons onderwezen om ons te behandelen met halal medicijnen en smeekbeden aan Allah swt te verrichten om te genezen. Dit is at-tawakoel of het vertrouwen in Allah swt . 

 

Wij vragen Allah swt om ons te beschermen tegen het kwaad van ziekten en de zegen van de gezondheid op ons te laten duren, hij is de luisteraar en is de verwezenlijker van smeekbeden. Amin walhamdoelillahi rtabbi laalamin