Belangrijke Islamitische begrippen

Belangrijke Islamitische begrippen

 

We gaan het in deze preek hebben over een reeks van belangrijke islamitische waarden en normen die veel afwezig zijn uit de gedachten en ideeën in deze tijd.

Eerste punt: Allah heeft de mens gewaardeerd als mens ongeacht zijn kleur , zijn geloof , zijn taal , zijn afkomst, zijn soort, volk of stam. Allah de verhevene zei: << en voorzeker, Wij hebben de kinderen van Adem geëerd. Wij brachten hen op het land en op de zee. Wij gaven hun levensonderhoud van het goede en Wij bevoorrechtten hen met een privilege boven vele van andere schepsels die Wij hebben geschapen>>. Soerah Al Isra 70

De tweede punt: één van de principes van de islam, is respect voor alle individuen van de samenleving waarin wij leven en het goede en gerechtigheid voor iedereen wensen en hopen en dat ze naar het rechte pad begeleidt worden. De rol van de boodschappers die Allah hen heeft opgedragen was het publiceren van goedheid tussen mensen en ze naar het rechte pad te leiden. Allah de verhevene zei tegen de profeet Mohammed vrede zij met hem << jij leidt zeker naar een recht pad. Het is het pad van Allah degene aan wie alles wat in de hemelen en op de aarde is toebehoort. Weet: alle zaken keren tot Allah terug.>> Soerah As Sjoera 52.53.

Derde punt: Mediteren in de begroeting van de Islam dat we tiental keren per dag gebruiken en niet-moslims zijn ermee gewend doordat ze in contact komen met moslims. Deze begroeting is Assalamoe Alaikoem: vrede met jullie wat betekent dat? Dit betekent “Vrede zij met jullie en dit is ook een smeekgebed zodat anderen van veiligheid en vrede genieten en het uitspreiden van deze begroeting verhoogt de liefde en eendracht in de samenleving zoals in Hadith staat: << Zal ik jullie leiden naar iets dat ervoor zal zorgen dat jullie van elkaar houden? Verspreid groeten van vrede onder elkaar”>>

Vierde punt: blijft het recht op het leven één van de rechten die de Islam heeft voor anderen verzekerd, In feite verbiedt de islam schade toe te brengen aan anderen door terreur en angst. In sahih Moslim overgeleverd door Aboe Hurayra dat de profeet zei: Wie uithaalt naar een moslim met een stuk ijzer, voorwaar de Engelen vervloeken hem totdat hij het laat, ook al is het zijn broer van moeder en vader.” Dit is een algemeen verbod om anderen te terroriseren, bang te maken en hun schade toe te brengen al is het een grap of serieus genomen laat staan iets meer dan dat te doen, gruwelijke daden die leiden tot bloedvergieten en het aannemen van anderen levens . zulke daad is een grote zonde en de grootste misdaad en de meest ernstige ondeugd.

Allah de verhevene zei:<< wie een ziel doodt –niet ( als vergelding) voor een ziel of het verderf zaaien op aarde – het is alsof hij alle mensen doodde en dat voor wie iemand laat leven, het is alsof hij alle mensen deed leven>>. Soerah Al Mai’dah 32

Vijfde punt: het is belangrijk dat ervoor gewerkt wordt om de waarden en normen van het samenleven tussen de individuen en de maatschappij te bevestigen zodat iedereen van het goede en gerechtigheid kan genieten met het behouden van de islamitische identiteit.

Moge Allah ons leiden naar het goede pad en het succes en veiligheid en vrede voor dit land en de bevolking Schenken. Amien