De Afscheid van de maand Ramadan.

De Afscheid van de maand Ramadan.

 

Allah (swt) heeft ons begunstigd met het vasten van de afgelopen maand, de maand waar vol goeds barmhartigheid en zegeningen in zat, het was de maand Ramadan. en het moment is daar waarop we met zijn allen afscheid van deze gezegende maand doen nemen. Het is snel gegaan, de dagen van ramadan zijn voorbij gevlogen en zo gaat het ook met de levensloop van de mens. Het is daarom belangrijk om ten alle tijden ons best te blijven doen in de aanbidding van Allah (swt) zodat we allen hieruit ons voordeel halen. Allah (swt) zegt in zijn heilige boek: “Wie het goede doet, man of vrouw, en hij gelooft: vvoorwaar, aan hem geven Wij een goed leven. en Wij zullen hen zeker belonen met hun beloning, volgens het beste wat zij plachten te doen”(hoofdstuk 16 surat a-Nahl vers 97).

Tijdens de ramadan hebben moslims zich ingespannen in de aanbidding van Allah (swt) het vasten, bidden, aalmoezen geven het reciteren van de Koran het verrichten van smeekbedes etc.. En wat iedere moslim wenst is natuurlijk dat na deze intensieve inspanning het door Allah (swt) zal worden geaccepteerd. Deze acceptatie heeft en kent een aantal kenmerken:

Kenmerk nummer 1:  Zuiverheid in aanbidding naar Allah (swt). Allah (swt) zegt in zijn heilige boek: “Zij werden niets anders bevolen dan Allah met zuivere aanbidding te aanbidden, als Hoenafaa.(hoofdstuk 98 surat Al-Bayyinah vers 5) en Allah (swt) zegt: “aanbid daarom Allah, Hem zuiver aanbiddend (surat Az-Zumar hoofdstuk 39 vers 2-3).

Deze zuivere aanbidding of terwijl Ichlaas wordt begrepen als rechtvaardig eerlijk en zuiver zijn in de aanbidding tot Allah (swt) niet pralen noch nadrukkelijk doen in bedoeling en gedrag, zich afsluiten van trots en zaken die het hart en ziel aantasten. en met de aanbidding enkel en alleen de tevredenheid van Allah (swt) willen nastreven en van niemand anders.

 

2:Het volgen.  en met het volgen hier bedoelen en dat we Allah (swt) moeten aanbidden in de navolging van onze Profeet (vzmh) In sahih Muslim staat vermeld dat Aicha (r.a) heeft overgeleverd dat de Profeet (vzmh) ons heeft geleerd dat als men een daad uitvoert dat niet in navolging is van hem dit niet van deze persoon zal worden geaccepteerd. In allerlei facetten van aanbidding is de Profeet (vzmh) dus onze voorbeeld.

 

3:Taqwa bezitten, een moslim moet altijd streven naar Taqwa én ook de kenmerken van Taqwa met zich meedragen. Allah (swt) zegt in surat Al-maida hoofstuk 5 vers 27: Voorwaar Allah aanvaardt alleen van de muttaqoen.

 

4:Nog een belangrijke kenmerk van acceptatie is continuïteit dus dat men zich ook na de ramadan blijft inzetten in de aanbidding van Allah (swt) Allah (swt) zegt immers in zijn heilige boek: “En aanbid jou Heer totdat het zekere(DE DOOD)tot jou komt. Dus -de verplichte gebeden in de moskee uitvoeren, – s’nachts opstaan voor kiaam alayl, -De koran reciteren, -aalmoezen geven, – smeekbedes verrichten etc.. en zo ook het vasten van de nawafiel de maandagen en de donderdagen, en de ayam albayd ‘de witte dagen” dit zijn de 13de 14de en 15de dag van elke hidjra-maand, en natuurlijk ook de 6dagen van shawaal dit kan achter elkaar of verspreid over de hele maand shawal,

In Sahih Muslim  staat vermeld dat door Abi Ayub Al Ansaari is overgeleverd dat de Profeef (vzmh) heeft gezegd: Wie de maand ramadan gevast heeft en dan zes dagen (van de maand) Shawaal vast, het is alsof hij heel het jaar gevast heeft’. 

Dus door in deze maand 6 dagen te vasten kan een persoon een gigantische beloning van Allah (swt) verkrijgen.

 

We smeken en vragen Allah (swt) om ons in staat te stellen hetgeen te doen wat Hem (swt) tevreden stelt, en moge Allah (swt) het goede van ons accepteren. Amien Amien, walhamdoelilahirabilalamien.