Vereenvoudigen is het pad van de profeet (vzmh)

Vereenvoudigen is het pad van de profeet (vzmh)

 

De religie van de islam is gebaseerd op vereenvoudiging, en op verzachten van de ontberingen. Allah (swt) zei: (Allah wenst gemak voor u en geen ongemak) soera Albaqara 184, en Allah (swt) zegt: (Allah wil uw last verlichten, want de mens is zwak geschapen) soera de vrouwen 28.

De profeet (vzmh) heeft deze versoepeling aangenomen, als weg van de toenadering bij verkondiging in (Dawa) en in het leren. Een groep van drie mannen kwam naar de Profeet (vzmh) en vroeg hem hoe de Allah (swt) heeft aanbeden,Toen een van hen zei: ” Ik vast de hele dag en ik breek mijn vasten niet”. De ander zei: ” Ik bid de hele nacht en ik slaap niet. “De derde zei:” Ik houd me weg van de vrouwen en ik trouw niet”. De Boodschapper van Allah (vzmh) kwam tot hen en zei: “Zijn jullie dezelfde mensen die zo-en-zo zeiden? Bij Allah (swt), ik ben meer onderdanig aan Allah (swt) en meer bang voor hem dan jullie; maar ik vast en breek het vasten en ik bid en slaap en ik trouw ook. Dus wie niet mijn soena volgt, behoort niet tot mij.”

Er werd in Sahih Boukhari en Moslim overgeleverd dat Anas Ibn Malik “ra” zei dat de Boodschapper van Allah (vzmh) “ maken jullie het makkelijk en niet moeilijk voor hen en geeft ze goede tijdingen en laat hen niet weglopen (van de islam)”, dwz dat ze de weg van gemak moeten nemen en de weg van ongemak in aanbidding en behandeling weglaten, Aisha (ra) zei dat de boodschapper van Allah (vzmh) heeft tussen twee zaken altijd de gemakkelijkste gekozen zolang het niet zonde is, Men moet dit niet verstaan al vereenvoudiging op het gebied van religie verwennerij en het verspillen van de pijlers is, Haram toestaan en halaal verbieden en Soena van de profeet (vzmh) verwaarlozing. Dit zijn vanzelfsprekende constanten, maar de bedoeling is de vereenvoudiging die gebaseerd is op bewijzen uit het Boek van Allah (swt) en de Soena van de Boodschapper van Allah (vzmh) en dit zien wij in aanbidding, bijvoorbeeld, in de woedoe (kleine wassing) zijn er faciliteiten zoals afvegen op kousen in plaats van ze uit te trekken om de voeten te wassen, op voorwaarde dat ze gedragen worden als men -op “woedoe” en op tijd is-, één dag en één nacht voor de bewoner, drie dagen voor de reiziger, de voeten moeten in de kousen zijn, Een ander voorbeeld is van Tayammum voor degenen die geen water hebben of het water niet kunnen gebruiken. Degene die het  gebed niet stannde kan verrichten, kan het zittend of hoe dat voor hem lukt bidden, In het vasten gelden er voor zieken, voor de oude mensen, voor de zwangere of en zogende vrouwen en voor de reiziger andere regels.

Tijdens de verering van de bedevaart gelden er ook op basis van woorden van de profeet (vzmh) bepalingen om de rituelen voor vrouwen, zieken en de zwakkeren te versoepelen. De zieken en mensen met een handicap hebben geen schuld als ze niet nauwkeurig de rituelen van Hadj verrichten. Allah (swt) zei (Er rust geen schuld op de blinde, noch op de lamme, noch op de zieke) Al fath 17.

Ook over vereenvoudiging wat er overgeleverd in Musnad Ahmad en de Sunan Ibn Hibban van Abdullah ibn Umar dat de Profeet (vzmh) “Allah, de Almachtige houdt van mensen die gebruik maken van zijn concessies zo veel als Hij houdt van mensen die de taken die Hij heeft verplicht gesteld in acht nemen). Allah houdt van werken die gebaseerd zijn op een wettelijke toestemming. Deze vereenvoudiging is een authentieke islamitische aanpak die wij allemaal leren van de Profeet (vzmh).

Wij vragen Allah (swt) voor success, Amine Amine wa lhamdelillahi rabbi lalamin.