Vrijdagpreek 1 maart 2024

Pas op dat u failliet gaat zonder dat u het weet!

 

In dit leven streeft de moslim ernaar om overvloedige goede daden te verzamelen om de weg voor hem naar het Paradijs te effenen. De Almachtige heeft ons verteld dat wie zijn goede daden zwaarder weegt dan zijn slechte daden, hij tot de mensen van het Paradijs zal behoren. De Almachtige Allah zei: {En het wegen op die Dag zal naar waarheid geschieden. Dus degenen van wie de weegschaal zwaar is zij zijn degenen die succesvol zin, En degenen van wie de weegschaal licht is, zij zijn degenen die zichzelf hebben verloren doordat zij Onze Verzen verwierpen. } Surat Al-A’raf verzen 8 en 9.

IJverigheid bij het bewaren van goede daden is net zo belangrijk als ijver bij het verzamelen ervan. Degene die goede daden verzamelt en ze vervolgens verliest, is als degene die een tas met gaten erin draagt, waarin hij aan de ene kant zijn bezittingen verzamelt en aan de andere kant verliest. De Boodschapper van Allah, vzm, beschreef iemand in deze situatie als failliet.

In Sahih Muslim is op gezag van Abu Hurairah,ra, overgeleverd dat de Boodschapper van Allah, vzm, zei: Weet jij wie failliet is? Ze zeiden dat de failliet onder ons degene is die geen dirham of bezittingen heeft. Hij, vzm, zei: De bankroet van mijn natie is degene die op de Dag des oordeels komt met gebed, vasten en zakaat, en hij komt en heeft deze beledigd, belasterd, berooft, bedrogen, vergiet zijn of haar het bloed… Dan zal hem deze ene van zijn goede daden worden gegeven, en deze een van zijn goede daden. Als zijn goede daden groeien, nam Hij, voordat Hij stierf, enkele van hun zonden en wierp ze weg. op Hem, waarna Hij in het Vuur werd geworpen.

Dit is een ongelukkig einde voor iemand die hard heeft gewerkt om goede daden te aanbidden en te verzamelen, maar er niet in is geslaagd deze te behouden door fouten in alle richtingen te begaan die hebben geleid tot het verlies van alle goede daden die hij had verzameld. De Boodschapper van Allah, vzm, heeft voor ons voorbeelden opgesomd van grote zonden en fouten die goede daden wegvreten, waaronder: de gewoonte om anderen te vervloeken, zelfs voor de grap. op gezag van Abdullah bin Masoud, ra, dat de Boodschapper van Allah, vzm, zei: (Een gelovige is niet iemand die vloekt of vervloekt.)

Het richten van valse beschuldigingen tegen mensen en hen beschrijven met beschrijvingen die ze niet hebben en waar ze onschuldig aan zijn. Het zich begeven op de rijkdom van anderen door te plunderen en te stelen. Allah heeft ons daarvoor gewaarschuwd in de Heilige Koran: { O jullie die geloven, nuttig elkaars bezittingen niet onrechtmatig, behalve als het om een handelsactie gaat met wederzijdse instemming. En dood julliezelf niet. Voorwaar Allah is meest genadevol voor jullie} Surat Al-Nisa vers 29.

Fysieke aanvallen op anderen door hen te slaan en hun bloed te vergieten. Het resultaat van al deze dingen die de Boodschapper, Moge Allah vzm. In de hadith (faillissement) wordt vermeld dat dit geen faillissement van geld en eigendom is, maar eerder een faillissement van goede daden. Deze daden zijn in strijd met wat Allah ons heeft opgedragen in de Koran, in de uitspraak van Zijn Almachtige: { {Voorwaar Het goede neemt het slechte weg Dit is een Vermaning voor degenen die gedenken} Hoed 114, en wat de Boodschapper van Allah, vzm, heeft ons opgedragen wanneer hij zegt: (En laat een slechte daad volgen door een goede daad, en je zult hem uitwissen.) Onze goede daden zijn het kostbaarste wat we bezitten, dus we bewaren ze en ontwikkelen ze met goede daden zoals we dat ook doen. bereid je voor om te ontvangen. Een belangrijk en waardevol seizoen om zielen te hervormen en te verfijnen en goede daden te verrichten. Het is de gezegende maand Ramadan.

We vragen Allah om de Ramadan in de beste omstandigheden te bereiken en ons te helpen bij het vasten en bidden en om ons te schrijven onder degenen die aanvaard worden. Hij is de Hoorder, de Dichtstbijzijnde, de Beantwoorder van gebeden. Ameen!!