Vrijdagpreek 22 maart 2024

De maand Ramadan, de maand van de Koran

 

We beginnen de preek van vandaag met de uitspraak van de Almachtige: { De maand Ramadan is het (d.w.z. de maand) waarin de Koran werd neergezonden als Leiding voor de mensen en (de Verzen daarvan dienen) als duidelijke Bewijzen voor de Leiding en het Onderscheid (tussen het goede en het slechte).} surat Al-Baqarah vers 185. De waarde van de maand Ramadan is niet beperkt tot alleen de aanbidding van het vasten, maar eerder heeft de maand Ramadan een speciale verbinding en een nauwe band met de Koran, en dit is wat we begrijpen uit het vers waarin de Almachtige Allah de maand Ramadan koos, zonder enige andere maand Dit is de tijd waarin de Koran wordt geopenbaard.

Daarom zijn geleerden en rechtschapen mensen eraan gewend geraakt om zich tijdens de Ramadan te wijden aan het reciteren, memoriseren en overdenken van de Heilige Koran, en wedijveren ze om deze keer op keer te voltooien. Het voorbeeld hierin is de Boodschapper van Allah, vzm. Het werd genoemd in Sahih Al-Bukhari op gezag van Abdullah Bin Abbas, ra , zei: (De Boodschapper van Allah, vzm, was de meest genereuze van de mensen, en hij was het meest genereus tijdens de Ramadan toen Gabriël naar hem toe kwam en hem de Koran leerde. De Boodschapper van Allah, vzm, genereuzer was met goedheid dan de waaiende wind). Op gezag van Imam Al-Zuhri, moge Allah hem genadig zijn, is overgeleverd dat wanneer de Ramadan begon, hij de tabletten achter zich liet en stopte met het bijwonen van kennislessen en Hadith-bijeenkomsten. Hij zei over de maand Ramadan (het is alleen het lezen van de Koran en het uitdelen van voedsel.) Dit is ook overgeleverd door Imam Malik, moge Allah genade met hem hebben, en hij zei altijd dat het alleen maar het lezen van de Koran is.

Het veld van echte concurrentie tijdens de Ramadan ligt in het lezen en voltooien van de Koran, tot het punt dat sommigen de hele Koran elke dag van de Ramadan lezen. Sommigen lezen deze om de drie dagen, en sommigen om de zeven dagen. Dit werk is een van de meest geliefde daden bij Allah tijdens de Ramadan, en het is een van de snelste manieren om goede daden te verdienen. Het werd genoemd in Sunan al-Tirmidhi op gezag van Abdullah Bin Masoud, moge Allah tevreden met hem zijn. dat de Boodschapper van Allah, vzm, zei: (Degene die een brief uit het Boek van Allah leest, zal een goede daad voor hem hebben, en de goede naam is een letter en Meem is een letter), wat betekent dat je dertig volledige goede daden zult behalen door Alif Laam Meem te reciteren, en Allah vermenigvuldigt zich voor wie Hij maar wilt.

En in de Edele Koran is er lof van de Almachtige Allah voor degenen die de Koran lezen. De Almachtige zei: {Waarlijk, degenen die het Boek van Allah voordragen en het gebed onderhouden en uitgeven van datgene waarmee Wij hen hebben voorzien, in het geheim en openlijk, hopen op een handelstransactie die nooit zal vergaan opdat Hij hen (hiervoor) volledig zal belonen, en Hij hun meer van Zijn Gunst zal geven. Waarlijk, Hij is Meest Vergevingsgezind, Meest Dankbaar. } surat Fatir verzen 29.30.

Dus combineerde Allah tussen de aanbidding van het reciteren van de Koran en een gebed en liefdadigheid in één context, wat de hoge eer en grote beloning van deze aanbidding bevestigt. Alleen al het feit dat een moslim zich bezighoudt met de Koran zowel het onderwijzen of leren, maakt hem tot een van de beste mensen, zoals vermeld in Sahih Al-Bukhari op gezag van Aisha, ra, zei: “De beste onder jullie zijn degenen die de Koran leren en onderwijzen.” Zelfs als je problemen ondervindt bij het correct lezen van de Koran, kun je het nog veel vergroten. Door naar de Koran te luisteren. De Boodschapper van Allah luisterde er ook graag naar. Op een dag vroeg hij Abdullah Bin Masoud, ra, om verzen uit de Koran voor hem te reciteren, dus zei hij: O Boodschapper van Allah, moet ik voor u reciteren, terwijl het aan u werd geopenbaard? Dus hij zei: ik zou graag naar hem luisteren van iemand anders dan ik zelf, dus begon hij te reciteren vanaf het begin van Surah An-Nisa totdat hij de uitspraak van de Almachtige bereikte: { Hoe zal het zijn als Wij uit iedere gemeenschap een getuige (naar voren) brengen en Wij jou (o Mohammed) als getuige (naar voren) brengen tegen deze (gemeenschap)?} Surat An-Nisa vers 41. Dus de Boodschapper van Allah zei tegen hem: “Het is voldoende voor jou.” Hij stopte met lezen. Abdullah bin Masoud zei: Dus ik keek naar hem, zijn ogen tranende. Het is ook belangrijk, net zoals we strijden om de Koran te voltooien tijdens de Ramadan, dat we dit ook na de Ramadan blijven doen, zodat we niet in dit vers terechtkomen: {En de Boodschapper (Mohammed) zei: “O mijn Heer, waarlijk, mijn volk heeft deze Koran verlaten.” } Surat Al-Furqan vers 30.

En we moeten met zekerheid weten dat de Koran om die reden licht, leiding, genezing en geluk voor de mensheid is. Een van de smeekbeden van de Boodschapper van Allah vzm, was: (O Allah, maak de Grote Koran de bron van ons hart, het licht van onze borst, de verdrijving van ons verdriet en de verwijdering van onze zorgen.)

Wij vragen de Almachtige Allah voor succes, hulp en aanvaarding. Hij is de Hoorder, de dichtstbijzijnde, de Beantwoorder van smeekbeden.