Vrijdagpreek 10 februari 2023

Aardbevingen

 

De aardbevingen en rampen die zich in de wereld voordoen, is een vermaning voor moslims om hun band met God (Allah) te hernieuwen en zich te vestigen op het rechte pad, waar we elke rak’ah die we bidden tot Allah noemen terwijl we Surat Al-Fatihah reciteren “Leid ons op het rechte pad” surat Al-Fatihah vers 6.

Dus het beste wat je kan doen bij een beproeving is sabr (geduld) en smeekbede. De Almachtige zei: “Echter waarom kwamen ze niet tot inkeer toen Onze straf kwam? Hun harten werden zelfs harder . En de satan maakte het een ze deden schoonschijnend (uiterlijk fraai en goed, maar het resultaat is nutteloos, slecht of verderfelijk” surat Al-An’am vers 43.

Aardbevingen zijn een teken van Allah. Allah Almachtig zei: “En weet dat, Wij de tekenen alleen sturen als een waarschuwing” surat al israa vers 59

Allah Almachtige zei: “Kijken ze dan niet naar de hemelen en de aarde, van al dat geen wat er voor hen en achter hen is? Als Wij het willen, dan kunnen wij hen door de aarde laten inslikken (zinkgaten) of delen van de hemel op hen doen laten vallen. Voorzeker, daarin is zeker een teken voor elke dienaar die zich naar Allah toekeert.” surat Saba’ vers 9

Ja, de aardbeving is heel eng, de grond beweegt, bruggen en gebouwen stortten in voor jou ogen. De profeet vzmh noemde de aardbevingen in zijn Hadith toen hij sprak over de dag des oordeels en zei: de dag des oordeels zal niet komen voordat de aardbevingen zich vermenigvuldigen.

Allah (swt) vergeleek mensen hun toestand tijdens de begin dag des oordeels als een aardbeving, en zei De Almachtig: “O mensen! Vrees jullie Heer. Voorzeker, de beving van het uur (dag des oordeels) is iets enorm! Op de dag wanneer jullie het zullen aanschouwen, dan zal iedere zogende moeder geen acht meer slaan op haar baby en ieder zwangere vrouw zal (op dat moment) haar vrucht (dat in haar baarmoeder is) verwerpen. Je zult zien dat de mensen dronken zijn ondanks dat ze niet gedronken hebben. De straf van Allah zal enorm zijn.” surat Al Haji vers 1- 2

En in de koran is er een hele surat met de naam aardbeving, die beschrijft mensen hun toestand tijdens de begin dag des oordeels als een aardbeving. Allah De Almachtige zei: “Wanneer de aarde wordt geschud door haar (eigen) beving. en haar lasten uitwerpt en de mens zal zeggen: “Wat is er met haar aan de hand? Dan, op die dag zal ze (de aarde) vertellen, want jouw Heer heeft haar geïnspireerd (om te kunnen vertellen) Op die dag zal de mens voortgaan in verdeelde groepen om hun daden getoond te krijgen (de berechting). Dus wie goed doet, zelfs als het gelijk is aan het gewicht van een atoom, zal het zien. En wie slecht doet, zelfs als het gelijk is aan het gewicht van een atoom, zal het zien.” surat Zalzala verzen 1-8

De surat eindigt met het benadrukken van een belangrijk feit dat elke moslim moet begrijpen, namelijk dat redding van kwelling op de dag des oordeels verbonden is met het werk van de mens in deze wereld. Wie goed doet in deze wereld zal geluk vinden in het Paradijs, en wie kwaad doet in deze wereld zal worden gestraft in het Hiernamaals. In Syrië en Turkije werden maandag ochtend mensen wakker door een verwoestende aardbeving. De aantallen gewonden, doden en vermisten waren groot.

De islam beschouwt degenen die op deze manier sterven tot de martelaren, de profeet vzmh telde verschillende soorten martelaren onder hen: de neergestoken, de verdronkenen en degenen die sterven tijdens de sloop en tijdens de bevalling enzovoort.. Het was een verschrikkelijke ramp, waarbij het aantal doden, gewonden en vermisten met de dag toenamen. Sinds de ramp plaatsvond, hebben we ze van hieruit gebeden gestuurd voor de doden met genade en vergeving, en voor de gewonden om snel te herstellen. En proberen ook natuurlijk te doneren. En we vragen Allah om van ons te accepteren. Amin!!!