Vrijdagpreek 24 maart 2023

Ramadan is de maand van vreugde en geluk

 

Het ontvangen en bereiken van de Ramadan terwijl we in goede gezondheid verkeren, is een grote zegen waar de moslim Allah voor bedanken. We ontvangen Ramadan met vreugde en geluk, het is de vreugde van aanbidding. En de Almachtige zei: {Laat hen dus zichzelf blij maken met de gunsten van Allah en Zijn Barmhartigheid.}

Surat Yunus 58.

We ontvangen Ramadan met vreugde en geluk als we gehoor geven aan Allah oproep aan ons in de Heilige Koran in Zijn uitspraak, de Almachtige zei: { O gelovigen, het vasten is voor jullie verplicht gesteld, zoals het ook verplicht was gesteld aan degenen voor jullie. Zodat jullie rechtvaardig kunnen worden.} Al-Baqara 183. We verheugen ons in de Ramadan met de vergeving van zonden. Het vasten van de Ramadan is een reden voor de vergeving van zonden. In de Twee Sahihs, op gezag van Abu Hurairah zei dat de profeet Mohammed vzm zei: {Wie Ramadan vast uit geloof en in afwachting van beloning, zijn eerdere zonden zullen worden vergeven} We ontvangen Ramadan met vreugde en geluk omdat het Tarawih-gebed dat we elke nacht van Ramadan verrichten ook een reden is voor de vergeving van zonden In de hadith: “Wie de Ramadan-gebeden verricht uit geloof en hoop op beloning, zijn zonden uit het verleden zullen worden vergeven.” Ik word ervoor beloond} We ontvangen Ramadan met vreugde en geluk, omdat Allah een speciale deur voor ons, de vastende mensen, waardoor we naar de hemel gaan in de twee Sahihs, op gezag van Sahl bin Saad, dat de Boodschapper van Allah, vzm zei : {In het Paradijs is er een poort genaamd Al-Rayyan, en hij kan er niet doorheen. Behalve voor degenen die vasten, en als ze binnenkomen, is het gesloten en niemand komt na hen binnen.}

We ontvangen Ramadan met vreugde en geluk, want de poorten van de hemel zijn open, de poorten van de hel zijn gesloten en de duivels zijn geketend. Met het vasten van eten en drinken van zonsopgang tot zonsondergang, is het erg belangrijk dat onze ledematen vasten van ongehoorzaamheid en zonden in de hadith (Als het de dag is waarop een van jullie vast, mag hij niet obsceen of baldadig zijn, en als iemand hem beledigt of hem bestrijdt, laat hem zeggen: ik ben aan het vasten) en de vreugde bereikte de heren. Het hoogtepunt is elke dag van de Ramadan bij het ondergaan van de zon, en we beginnen iftar te eten, zoals het kwam in de hadith: ( De vastende persoon heeft twee vreugden: als hij zijn vasten verbreekt, verheugt hij zich in zijn vasten, en als hij Allah ontmoet, verheugt hij zich in zijn vasten. Wij moeten aan het begin van de heilige maand streven naar aanbidding (vasten, liefdadigheid, en Tarawih-gebeden). En smeekbede en het lezen van de Koran) en we vragen Allah om acceptatie.